Sunday, August 24, 2008

Scrapbooking i vintage-stil

Min absolutte favorittstil innen scrapbooking er vintage og nesten alt jeg lager er i den stilen. Mange beskrev tidlig min scrappestil som vintage uten at jeg egentlig forstod helt eksakt hva det uttrykket betydde. Ja jeg scrappet vintage, men kunne jeg forklare hva det var? Jeg skjønte at det hadde noe med ”å-se-gammelt-ut” å gjøre, men hva var definisjonen liksom.

Først vil jeg skille mellom vintage og heritage. Det er to begreper som brukes litt om hverandre. Direkte oversatt så betyr vintage gammelt og heritage arv. Heritage er blitt veldig populært i USA, da scrapper man sitt familietre og/eller sin historie. Heritage layouter har alltid gamle bilder av for eksempel tippoldeforeldre. Man kan bruke vintage-stil på heritage layouter, men man trenger det ikke, det er naturlig nok det som er mest vanlig. Vintage sider er mer allsidig. Man kan bruke både gamle eller mer moderne bilder. Det man gjerne gjør med bildene når man scrapper i stilen vintage, er å gjøre dem om til sort/hvitt eller sepia i et bilderedigeringsprogram.


Vintage har også mye felles med andre stiler, for eksempel shabby chic. Forskjellen er at shabby chic er mye mer lyst og lett, med farger som hvitt, lyseblått, lysegrønt og lyserosa. Litt sånn sommerhus på landet som man ser i interiørbladene. Vintage er en litt ”tyngre” lag på lag stil, med farger som brunt, lilla, oransje og burgunder. Gjerne med detaljer i rust/antikk kobber, og sjeldent med kontraster. Det er ikke noe tydelig skille mellom disse stilene, de mer eller mindre flyter inn i hverandre. Den romantiske stilen kan også bli sett på som vintage eller shabby chic. Man bruker de samme mønsterpapirer og teknikker som distressing for å myke opp sidene. I den romantiske stilen er fargene ofte pasteller, man ser mye blonder og blomster, og håndskrift, script eller ornate fonter er mye brukt som tekst. Damask mønsteret brukes også i alle disse nevnte stilene. 


Hva trenger man så for å scrappe en vintage layout.

Man trenger ikke å kjøpe så mye nytt for å scrappe i denne stilen. Det kan være en ide å besøke en bruktbokhandler og lete etter bøker med gamle skrifter, gjerne litt gule og slitte. Man burde også ta en titt i syskinet og på loftet til oldemor. Der kan man finne mange skatter. Tenk slitt og godt brukt.

Strengt tatt så trenger man ikke å kjøpe inn noe ekstra for å kunne scrappe en vintage layout. Mange bruker en neglfil, eller sandpapir for at mønsterpapiret skal få en slitt look. Man kan også krølle, rive og inke papiret for å få den effekten man er ute etter. Jeg bruker også en sløv saks for å rispe opp papiret i kantene. Man må tørre å slippe seg litt løs for å beherske denne stilen, men får man det til så passer den til alt fra bedårende babylayouter til tøffe guttelayouter.


Trinn for trinn

Aller først må man selvfølgelig bestemme seg for hvilke bilder og papirer man vil bruke. Her har jeg gjort om bildene til sepia før jeg printet de ut, det er veldig typisk i vintage-stilen.

Man bør også ha en idè over hvordan layouten skal se ut. Hvor bildene skal plasseres etc. Jeg tegner ofte en grovskisse til å begynne med, men resultatet pleier å sprike ganske mye fra den.


Jeg pleier å sverte kantene på mønsterarkene med flere forskjellige farger med blekk. De små stempelputene er enkle å påføre blekket med, så jeg bruker en av de små stempelputene til å påføre blekket fra de store. Den lille må være nesten tom for blekk selv for å få best resultat.

Jeg begynner med å pusse kantene med sandpapir. Du kan også bruke en neglfil eller lignende.









Deretter bruker jeg knivbladet til den sløve mønstersaksa mi til å rispe opp papiret enda mer. Det gjør ingen ting om papiret revner, det gir bare en enda bedre vintage-effekt.

Er man tøff nok så kan man også bruke en lighter og brenne deler av kantene.





Så påfører jeg blekk med ei lita stempelpute, man kan også bruke en svamp eller man kan finne på andre kreative metoder. I scrappemiljøet kalles det å "inke" kantene.


I tillegg så har jeg revet litt i stykker papiret, og påført blekk også der. Symaskina er også hyppig i bruk hos meg. Her har jeg sydd rundt kanten noe ujevnt.



Nå begynner man å se grovkonturene av hvordan layouten blir seende ut til slutt. Dere ser tydelig der jeg har revet, fordi det er blekk på rivekantene.     
 
Her har jeg kommet et stykke lengre. Noe av pynten har begynt å komme på. Silhouetten er hyppig i bruk for å skjære ut swirler og lignende som jeg synest passer på vintage layouter.

Jeg har brukt mønsterpapir fra 7gypsies, prima blomster, american crafts thickers, bling, blonde, binders, swirl skjært ut med silhouetten og diverse stempler.  




Store bilder for de som ønsker å ta en ekstra titt på detaljer.

20 comments:

Unknown said...

Wow.... så ufattelig nydelig LO!
Herlige detaljer og lekker vintage stil!
Har vært innom papirgleder og sett tutorial der, og fått med meg masse inspirasjon!!! Tusen takk!

Klem,
Jorunn

Karina Beck said...

Hvor er det flot.

Christine (All She Crafts) said...

Wow! I love your beautiful vintage layout, Beate! It's gorgeous!!

Chris xx

Lula said...

Flott artikkel du har laget! Og ikke minst et gjennomført vintagelo, virkelig lekker. Likte så godt kontrastene og den utklipte hvite grenen gjorde seg virkelig!!

Anne M said...

Kjempeflott artikkel du har skrevet og like flott LO!

Anne Bente said...

wawwww hvor er det en lækker lo, og i skønne farver, artiklen vil jeg da løbe ind og læse :)

Birgit said...

Gorgeous LO! Love all the details!

Else Irene said...

Hei :)

Takk for koselig hilsen i bloggen min :)

Du lager vanvittig mye lekkert! Liker vintagestilen veldig godt, men har ikke tort å prøve meg på den ennå...;)


Ønsker deg en flott dag!!

dutchbird said...

Beautiful!!!!!!!!!!!!! I love all the details and cut outs!
Stunning work!

Merel

Linda S. L said...

wow!! jeg gir meg over!! :)
og en flott artikkel forresten;) flotte tips der, takk :)

Lillenala said...

Nyydelig lo med masse fine detaljer. Utrolig flott var den :)

Silvia Kristine said...

Nydelig LO, Beate!!!

Trine said...

Så utrolig vakker Beate! skal lese artikkelen din nuh!

Bianca Alonso said...

wow!!! this layout is absolutely amazing and wonderful!!! i loved it so much!! Great colors and awesome embelies.
great job!!!! :)

cathrineangelica said...

helldussen...
er det mulig å lage noe så nydelig?

*dåne*

Jamie Pyles said...

Beautiful vintage LO! I love the stitching and the colors and the photos and and and !!!!
Simply gorgeous!

Salte said...

Utrolig vakkert!! Som bare du kan!! Leste artikkelen din på PG også - bra skrevet!

{ Kristina } said...

Helt fantastisk nydelig, Beate! :) Og nå ble jeg virkelig inspirert. Lenge siden jeg har lage en skikkelig vintage layout! Flott artikkel.

Lizzy Wurmann G. said...

Thanks for visiting my blog. Your work is stunning!!

Unknown said...

Extraordinary!!!!!!! I couldn't stop watching and after writing this comment I'll be back staring at this LO again.
I've added you to my list of favourite blogs because your works are amazing and beautiful :*