Friday, December 5, 2008

Lag dine egne tags ved hjelp av glimmermist



Har du enda ikke kjøpt glimmermist? Eller har du et par uåpnede flasker stående? Da er dette riktig tidspunkt å prøve dem på. Jeg skal her vise deg hvordan du kan lage flotte juletags til julegavene dine ved hjelp av enkle tips.


 Dette har jeg brukt:

- tags
- mask fra Heidi Swapp
- glimmer mist i fargene auburn (rød), bronse, winter pine og simply khaki.
- prima blingswirler
- stempler fra Ladybug and Friends
- diverse pynt

Her er det bare kreativiteten som setter grenser, så bare la alt du har av pynt/maling/dill og dall ligge tilgjengelig.



Det første jeg gjorde var å legge på masken fra Heidi Swapp litt her og der. Du kan bruke hva som helst til dette som f.eks chipboard, utklipte swirler, blomster, det var den kreativiteten igjen. ;)

.
Før man sprayer bør man riste flaska for å blande innholdet, det skal ikke lenge til før det tyngste samler seg i bunnen

Så sprayet jeg over tagene med glimmermist. Jeg har holdt meg til en farge pr. tag, men det betyr ikke at du må gjøre det samme. Flere farger på samme er en fin måte å variere på og gir sikkert veldig stilige effekter.

Du kan se at det er store forskjeller om man sprayer på mye eller lite. De to grønne har fått mist fra samme sprayflaske, bare forskjellig mengde.
Så har jeg svertet kantene med forskjellige farger blekk, først lys brun litt inn på tagen, og så mørkere og mørkere og svart helt ytterst på kanten.
La det gjerne sammenfalle med glimmermisten for å få frem helheten.

På denne har jeg tegnet noen enkle streker fordi...jeg fikk bare så lyst.
Her har jeg tatt frem stemplene og lager snøkrystaller og swirler på kantene.Det kan være en ide å stemple flere ganger uten å ha på blekk imellom for det gir også en stilig effekt når noen snøkrystaller er tydelige og andre ikke.

Så pynter du etter smak og behag. Jeg har valgt å holde meg til en farge i kombinasjon med brunt/svart, men det er ingen regel.
På disse neste bildene her har jeg først farget tagene i "machende" farger før jeg sprayet på glimmermist. Jeg har brukt en helt vanlig stempelpute til dette.

Den brune ska bli mer i vintage-stil enn de andre.
Så får de seg en omgang med glimmermist.

Det som er så greit med disse maskene er at de kan klippes av etter behov og brukes om og om igjen.
Her har jeg stemplet tagene med diverse stempler blant annet fra Prima.
Og så har de fått svertet kantene og litt mere stempeltrykk. På den brune har jeg brukt minialphas fra Making Memories.

Det er litt vanskelig å se på foto hvor flotte de egentlig blir, men etter mye om og men tror jeg at jeg fikk tatt et bilde der dere kan se shimmeret i tagen.

Da er det bare å pynte etter smak og behag. Jeg har valgt å holde meg til en farge i kombinasjon med brunt/svart, men det er ingen regel.

Lykke til og god jul!!






You probably know that we are building a house, and with the christmas and all coming up it, me getting chicken pox is just perfect! NOT *angrysmiley*. So now I'm just lying here on the couch or in my bed hoping it will pass soon.

6 comments:

Anonymous said...

Åh! Jeg var inne og kikka, for et flott kurs - dette å jeg pøve meg på ;)
Og for noen lekre tags du har laget!!!

Ønsker deg ei fortsatt fin adventstid :o)

Store og små said...

Så utrolig surt med vannkopper nå da, Beate. (Chicken Pox er vannkopper, sant? Prøver å huske fra Friends her... Haha))

Riktig god bedring. Nå skal jeg lese artikkelen din.

Førjulsklem fra meg.
Ps. Jeg savner deg.

annes paperfun said...

Kjempeflotte tags du hadde laget...takk for inspirasjon og ønsker deg god helg.
klem Anne

MacNina said...

Utrolig lekre juletags! Har prøvd meg på noen tidligere, men de ble langt i fra så flotte som disse...
Nå med nye ideer og inspirasjon skal jeg prøve meg igjen :o)

Ha en fin førjulstid

Bendichte said...

Så flotte de tagsene var! Skikkelig julete!
Skal prøve en dag - ønsker deg en flott advent!

Monicas Univers said...

Kjempe flott artikkel og nydelige tags du har lagd!:)