Sunday, May 31, 2009

Organiser dine layouter - del 1

Jeg har tenkt på det mange ganger, gjort et forsøk mer enn en gang, gitt opp et par ganger, endret hvordan jeg har ønsket å organisere dem noen ganger.... Du tenker sannsynligvis "been there - done that"!

 Dette er en stor del av layoutene jeg har laget siden jeg startet med scrapbooking i begynnelsen av 2007. Jeg har ikke talt dem, tror ikke jeg vil, tror ikke jeg tør. Vet bare at det er en masse penger i disse haugene.

I begynnelsen så satte jeg dem inn i album etter dato. Jeg hadde bare to postbound-album så det gikk veldig greit å flytte rundt på de få layoutene jeg hadde laget. Så kjøpte jeg meg noen album til, tenkte det var veldig lurt å samle vintage-layoutene i en album (og kronologisk såklart) og andre album til andre stiler. Men siden mine første layouter var et rot av diverse stiler, de neste var bare vintage-LOer, så fungerte ikke dette. Gikk tilbake til kronologisk igjen, men hadde da så mange layouter at jeg ikke hadde nok album. Kjøpte da noen flere D-ring album, det passet da ikke med de jeg hadde fra før, kræsjet med systemet i hodet mitt...

Så tok jeg da alle layoutene ut av albumene, og fylte opp et rom med dunger og hauger av dem, og slik har jeg "organisert" dem siden. Så det faktiske problemet har vært for få album (er jo bare såå mye morsommere å shoppe stæsj og blomster enn album..). MEN nå har jeg endelig bestemt meg for (virkelig denne gangen) å bruke penger på album, og å få et system på albumene, en gang for alle, OG gjøre det så bra og enkelt som mulig, slik at det blir lett å bare putte layoutene inn i korrekt album så fort de er ferdige. Vel, jeg har iallefall et håp. (mulig jeg må ha en egen album for uferdige layouter også, men det er et annet problem :) )

For å gjøre det enda enklere har jeg bestemt meg for å kun bruke D-ring album, da det er mye lettere å flytte rundt på sidene. Jeg har valgt American Crafts sine album da jeg liker de veldig godt, både albumene og plastlommene, og de har et godt utvalg. Se bilde av hvordan de ser ut inni lengre ned i artikkelen.


Mens jeg holdt på med dette prosjektet var det en del tanker som datt i hodet mitt igjen og igjen:

- Mer enn en gang tenkte jeg "wow, var jeg virkelig fornøyd med denne layouten da jeg laget den?!" Noen av dem så ut som at de var laget i hastverk. De var "ufullstendige", manglet historien bak bildet eller på annen måte så uferdige ut. Jeg angrer veldig på dette. For det er ingenting som er som å se i albumene sammen med dattera mi og fortelle henne hva som står der. Snart leser hun også selv det som står der med liten skrift.

- En annen ting jeg angrer på er at jeg ikke har vært særlig flink med tekst på layoutene. Det kan relateres til det første momentet her. På mange av layoutene er det knapt en overskrift, kanskje et par linjer med tekst med for eksempel sted og dato. Dette vil fra nå av være min største utfordring og prioritering fremover, fordi jeg liker best de LOene jeg har laget med mye tekst, uansett om det er håndskrift eller skrevet ut på PCen. Bildene kan jeg se på PCen om jeg vil. Historien bak må være med på layouten. Er ikke det hele poenget med scrapbooking?!

- En annen ting, jeg trodde faktisk jeg hadde vært flink til å skrive dato på layoutene noe jeg IKKE har vært. Så nå må jeg gå igjennom alle bildene på PCen og finne ut når alle bildene er tatt. (har sånn noen lunde fått laget stabler etter årstall nå). Dersom du tror du vil huske det, så kan jeg fortelle deg at det gjør du ikke. Tabbe nummer 1. Skriv det ned, om ikke på fremsiden så bruk baksiden. Bare et lite tips om du har planer om å organisere layoutene kronologisk en gang i fremtiden. Jeg har fått meg en h*** jobb nå ser jeg.

- Jeg likte å se hvordan jeg har utviklet meg innen scrapbooking ved å prøve forskjellige stiler etc. I begynnelsen brukte jeg alltid bazzil som bakgrunn, kombinert med ett eller to mønsterark, overskrift og et par bilder, gjerne med ramme rundt. Det var så enkelt som det, ofte laget ut av skisser jeg fant på nettet. Nå er det totalt annerledes. Kanskje ikke bedre-annerledes, har jo visst en stund at jeg har vært ganske fastkjørt i "vintage-sporet". Uansett, morsomt å se sin egen utvikling.

-Veldig få doble sider. Men siden jeg har bestemt meg for å kjøre D-ring album gjør ikke det så mye. Doble sider er finest i postbound album, i ring album blir de litt forstyrra av det gapet som blir imellom sidene, spesielt dersom man har med et delt bilde.

- Jeg kan gjøre en bedre jobb ved å bruke flere bilder på hver layout for å fortelle mer av en historie, eventult mange doble sider. Jeg fant veldig mange layouter med bare et bilde.

- Å scrappe det samme bilde flere ganger er veldig kjedelig å se tilbake på i en album (selv om det selvsag finnes bilder som er mere morsomme å scrappe flere ganger, skal jeg prøve å unngå det i fremtiden) OG kombinert med manglende tekst så ble disse layoutene en kjedelig affære å se på i ettertid. STOR tabbe nummer 2. Alternativet kan da være at man gir bort noen LOer til andre så man slipper å se samme bildet på flere layouter i samme album.


- Det er mye mere morsomt å shoppe mønsterark og blomster enn å bruke pengene på album. Tabbe nummer 3 (lært leksa mi nå, har råd til begge deler *lol*)



Dette er så langt jeg har kommet til nå:

Det skal kjøpes inn D-ring album fra American Crafts, Papirgleder.no får snart inn en masse. Jeg har ikke bestemt meg for farge helt enda, om jeg skal gå for en og samme farge, det er litt risikabelt om de slutter å produsere dem da. Jeg vil nok ende opp med albumene i stoff, i en to-tre forskjellige farger tenker jeg. Skinnalbum er jo drømmen selvsagt, men der stopper lommeboka mi. Kommer til å kjøpe en 10stk i samme slengen nå for iallefall å ha nok, ellers så er jeg tilbake i samme gamle runddans.

Jeg vil sette LOene inn i album kronologisk, altså ha et eller to album pr.år, samt noen utenom, for eksempel BOM, familie, og spesielle ting. Her har jeg heller ikke bestemt meg for alt enda.

Har du noen ideer, tips eller ønsker å henge deg på i dette prosjektet, bare skrive en kommentar i tråden på forumet. Det er sannsynligvis mange ting jeg ikke har tenkt på.

Oppfølgingsdel kommer etterhvert...

13 comments:

Maya said...

Hei!
Jeg er kjempe fornøyd med mine D-ring album fra AC. Og det geniale er at har man 12x12 albumet så passer også lommene til letter size og 6x12 i samme albumet. Så om man ønsker sortere LO'r i rekkefølge etter dato så kan man blande størrelsene om hverandre. Om man scrapper litt forskjellige formater.
Lykke til med opprydning!

Ann-Katrin said...

Det er veldig sant det du skriver. Jeg har også D-ring album og liker det bedre enn postbound (men er enig i at doble-sider er finere i postbound). Alt det med dato og tekst er så viktig. Når man har barn skjer det så mye at du klarer ikke å husk hvert lykkelige øyeblikk. Da er det godt vi kan scrappe det og dokumentere det (med mye tekst). Kan jo ha skjult tekst hvis du synes teksten er sjenerende på siden.

Lykke til med sorteringen.

MN said...

Det å organisere LO´er er en kjempejobb og i hvertfall hvis man, som jeg, scrapper de bildene man har lyst til å jobbe med der og da og i tillegg scrapper mange forskjellige stiler.
Men D-ring albumene har gjort det litt enklere. Mitt første album var et postbound og det bruker jeg kun til doble LO´er nå. Syns de på en måte henger bedre sammen i det albumet.
Lykke til videre med sorteringen!

Kristine said...

Kjente problemstillinger :) Jeg har også laget mange layouter med bare en tittel. Nå klarer jeg ikke lenger å scrappe et bilde om jeg ikke har en historie å fortelle samtidig. Det kalles vel utvikling :) Lykke til med prosjektet. Jeg burde hengt meg på..

Torill said...

Mye kjent her ja!!!
Jeg er skikkelig gjerrig på å kjøpe meg album... får jo så masse ark og blomster i stedet... Men jeg liker best ringer, og jeg har 3 album til hver av guttene (en letter, en 9x9 og en 12x12)og en BOM, en bryllup, og 2 familiealbum. Foreløpig.... Men behovet nærmer seg for innkjøp igjen!
takk for at du deler!

ItsSoscrap said...

I have the samùe problem than yours!! But in my case I haven't find a D-ring album in France yet and the shipping costs would be too expensive from US to France.

When i find those albums, i will keep one for the layouts of the moment, so that i can scrap my layouts without having to range them as soon as it is done, i don't scrap them chronological, so i will be easier!!

Bisous de France
Sonia

Linutukas said...

in the scrapbook I am at very early stage
, and I still can fit in two mine postbound albums, but in the future, I finking about 3D ring albums. but it's tricky, because in Lithuania you can't go to the store and buy it, and the shipping costs would be too expensive from USA so I decided, 3D ring albums, do it my self

Anonymous said...

Applaus til deg!!! Bøyer meg i støvet!!!
Har planer om samme prosjekt, dvs jeg har tenkt på det i et par måneder, men det er foreløpig på tankestadiet... men det skal bli...

AC ringalbum er ♥ Og så kan du mikse formater også!! Det er genialt :o)

Lykke til med fortsettelsen av prosjektet!

Anonymous said...

I use the albums and love them. Really fun to hear your thoughts about your pages.
Terri

cecilie said...

Det var en veldig inspirerende tekst- Jeg også må bli mye flinkere til å få fram historien til bildene, og dato. Det er mye som blir glemt og som bør skrives ned. Lykke til med opprydningen, må vurdere om jeg skal følge ditt eksempel =)

Ingvild Bolme said...

Så kjekt å se at det ikke er bare hos meg det ligger litt i bunker ;-)

Irma said...

First, Love your work ;) and was so glad to see you scrapping angain ;)

I just completely organized my layouts...went with D-ring albums (Linen ones from We R memory Keepers...the quality and neutral color selection is amazing ;)
I ended up with 14 total albums. What helped me the most is the Stacy Julian book Photo Freedom--it really revolutionized the way I scrap and store my LOs...although I adapted and deviated from her system quite a bit.

I took quite a few photos and a loooong post on this (hope the translation makes sence ;)
http://www.scrapmanija.com/20090713-1091

Bendichte said...

Herlig artikkel! Og så mye sant - tror det var en stor diskusjon om dette for mange år siden i ett annet forum.
Scrapper ikke kronologisk og mine layouts er heller ikke kronologisk i mine postbound album - to og to med "likt" tema - må ikke være doble.
Har kjøpt mitt første 3D album - så får vi se.
Lykke til med ditt prosjekt - både med album og flere bilder og journaling.
Dine scrapperier er i hvertfall til inspirasjon.
Klem fra B.