Thursday, January 3, 2008

Hvordan planlegge en LO

Nå er det ingen regler som er absolutte inne scrapbooking, men dersom du er helt ny så kan det være greit med  litt starthjelp til man finner en måte som man selv er komfortabel med. Et  lite tips - Du vil helt sikkert gjøre endringer undervegs, derfor - ikke lim fast noenting før du ser hvordan sluttresultatet blir. Det er også viktig at alt som man bruker på en side er syre- og ligninfrie, ellers så vil bilder og papir etterhvert gulne, blekne og bli sprø.
For ordens skyld, LO er en forkortelse for layout, som ofte blir brukt når man snakker om en side.


1 . Bilder
Når man begynner på en helt ny LO så tar man gjerne utgangpunkt i bildene som skal være i fokus og bygger opp siden utifra det. Hvor mange bilder skal være med? Hvor store skal de være? Skal bildene være i farger eller kanskje sort/hvitt? Ikke scrap alle bilder du har, men velg ut de du liker best. De færreste av oss har scrapbooking som fulltidsjobb. :)
Mange har i dag fotoprintere hjemme og kan printe bildene ut i de formatene man vil.  Har man ferdig fremkalte bilder så er nok en del av disse spørsmålene besvart og det gis kanskje noen begrensninger.


2. Skisse
Mange, inkludert meg, synest det er greit å ha en skisse for å komme i gang. Man kan finne tusenvis av ulike skisser på nettet, men man kan også lage sin egen. Jeg har selv en kladdebok som jeg av og til skribler og tegner i dersom jeg har en god ide, eller kommer over en LO jeg liker på nettet. Men det kan like gjerne være en reklameavis jeg liker designet på som gir meg inspirasjonen jeg trenger til akkurat den siden. Skisser angir ofte hvor bilder, tittel og tekst er plassert.  

Selv om man ofte tar utgangspunkt i en skisse så blir ikke nødvendigvis resultatet helt likt, det er heller ikke meningen. Det kan være at man undervegs synest det ser best ut om man flytter tittelen hit og et bilde dit. Så skissa er ikke fasiten, men hjelp til å komme i gang. 

Dersom man deltar i skissekonkurranser på nett (som mange gjør), er det noe mer strengt hvor elementene er plassert, man kan ofte speilvende og snu skissa, men ikke kutte ut eller flytte vesentlig av hovedelementene. Ofte står det at skissa skal være lett gjenkjennelig.


3. Valg av farger og mønsterpapir
Ensfarget kartong er det som er vanligst å bruke som bakgrunn. Det finnes i utallige farger og har gjerne en struktur i seg. Jeg bruker mye hvitt og lyse farger og har derfor alltid et lager av det. Man kan også bruke et helt mønsterpapir som bakgrunn, men jeg personlig synest det er lettest med et ensfarget bakgrunnsark. Bruk gjerne farger som går igjen i bildene, det gir ofte den beste harmonien på siden, f.eks ulike blåfarger. Å bruke komplimentærfarger rød/grønn, blå/oransje gir fargene ekstra liv. Men igjen - ingen regel uten unntak. Det er bare å prøve seg fram med farger for å se hvilke som passer til hverandre. Ikke bruk for mange ulike farger/mønstre på siden, det kan være uheldig og siden kan bli overveldende å se på.
Mange papirprodusenter lager egne kolleksjoner til jul/sommer/dåp etc som kan være fine å bruke dersom temaet er nettopp det.


4. Tittel
De fleste sider har en overskrift eller tittel med store bokstaver. Tittelen kan bestå av ett ord eller en hel setning og være plassert hvor som helst. Hvor tittelen skal plasseres angis ofte i skissen, men når man kommer så langt så kan det hende at valg av bokstaver gjør at den må flyttes. Thickers er et vanlig valg når det gjelder bokstaver, ellers så har mange utstansingsverktøy de bruker. Man kan også bruke stempler, male eller klippe bokstaver ut.


5. Tekst
"Et bilde sier mer enn tusen ord" er det et ordtak som sier. Og det er nok sant, likevell så synest jeg at et minimum av tekst hører med. Det er nemlig teksten som skiller scrapbooking fra vanlige album. Noen skriver mye, andre skriver lite. Jeg synest at tekst på en side er undervurdert. Når jeg blar tilbake i mine album så er det de sidene hvor historien står nedskrevet de jeg liker aller best, det er faktisk rart hva man glemmer. Noen bilder har jeg scrappet flere ganger, uten så mye som en linje tekst.. Det har jeg slutta med, og de bildene går heller i en ramme på veggen.
Nå har jeg scrappet en del til min datter, og for henne så er teksten og historien utrolig viktig og jeg ser gleden hun har av teksten sammen med bildene. Gullkornene hun kom med da hun var 2 år husker hun selvfølgelig ikke. 
Dette er mine erfaringer, men igjen altså, smak og behag!
Teksten kan skrives for hånd eller printes ut fra PC. Den kan være åpen på siden eller gjemt i en konvolutt, på baksiden av en tag eller lignende. Her må du bare finne ut selv hva du liker best.


6. Pynt
Når hovedelementene er på plass så er gjerne pynten det som for mange utgjør kronen på verket. Noen bruker lite eller ingenting, mens andre bruker masse. Pynt finnes i et utall former, alt fra papir og tre til metall og plastikk. Etterhvert som man blir kjent med de ulike stilartene så kan preferansen der gi noen føringer for hvilken type, og hvor mye pynt man bruker. Vintage kjennetegnes ofte ved mye pynt av typen blomster og blonder, men C&S har lite pynt.


Da er det bare å huske at det kun er fantasien og kreativiteten om setter grenser for deg og din LO. Happy scrappin!

No comments: